p1040911
Συνεργασία του Θέμη Αργυρακόπουλου

Αντί Κίρκη (Anti Circe)
Όταν πιάσει μία μυθική συνθήκη, συνήθως την ακολουθούν διάφορες παραλλαγές. Στην Αντί Κίρκη, η διαφορά είναι ότι τώρα θα αναγεννηθεί στο αρχικό τετράγωνο μιας παρτίδας το κομμάτι που κόβει, το οποίο μπορεί να είναι και ο βασιλιάς. Αν το αρχικό του τετράγωνο παρτίδας δεν είναι άδειο, το επιτιθέμενο κομμάτι δεν κόβει. Για πύργους, ίππους και πιόνια, το τετράγωνο αναγέννησης αποφασίζεται όπως στην Κίρκη. Γίνεται ροκέ με αναγεννημένο πύργο ή βασιλιά αν αυτό δεν είναι αντίθετο στους υπόλοιπους κανόνες. Σε περίπτωση που πιόνι κόψει στη 1η ή 8η γραμμή, πρώτα προάγεται και ακολουθεί η σχετική αναγέννηση.

1
Στο παραπάνω διάγραμμα, έχουμε Αντί Κίρκη και παίζουν τα μαύρα.

Μόνο ο bR μπορεί να κόψει στο c2 και το σημειώνουμε αυτό με 1…Rxc2 [bRc2->a8]. Μέσα στην αγκύλη γράφουμε που θα αναγεννηθεί το επιτιθέμενο κομμάτι. Ο bSb4 για την ώρα δεν απειλεί το wPc2 γιατί το τετράγωνο g8 είναι κατειλημμένο. Αν φύγει από εκεί ο αξιωματικός, τότε ο ίππος μπορεί να επιτεθεί στο πιόνι.

Στο επόμενο παράδειγμα με Αντί Κίρκη, έχουν ματ σε μία κίνηση τα Λευκά;

2
Παράξενη η θέση. Παίζουν τα Λευκά αλλά είναι ήδη σε σαχ ο bK; Δείτε λίγο πιο προσεκτικά τι έχουμε. Ο bK είναι στο μαύρο τετράγωνο h8. Για να κόψει σε Αντί Κίρκη ο wR θα έπρεπε το μαύρο τετράγωνο a1, να είναι άδειο. Κανένα σαχ λοιπόν! Και πως θα κερδίσει ο Λευκός; Μήπως αν καταφέρει να ελευθερώσει το a1 ο wK; Στο b2 δεν παίζει, το ελέγχει ο ίππος και το τετράγωνο αναγέννησης του είναι το άδειο b8. Αν έκοβε τον αξιωματικό, θα έπρεπε ο wK να εμφανιστεί ξανά στο e1 το οποίο πάλι ελέγχει ο ίππος, δηλαδή ο Λευκός θα δώσει σαχ στον εαυτό του που δεν επιτρέπεται. Οπότε; Θα παίξει 1.Ka2!#

Ο αξιωματικός δεν μπορεί να κόψει στο a2 γιατί στο τετράγωνο αναγέννησης του c8 βρίσκεται ο πύργος. Με άδειο πλέον το a1, έχουμε ματ στην 8η γραμμή!


Anti
Take&Make

Το Take&Make είναι αρκετά διαδεδομένη μυθική συνθήκη οπότε με τα συνηθισμένα κόλπα που κάνουν οι συνθέτες, ήταν φυσιολογικό να αποτελέσει τη βάση για να εισαχθεί το Anti Take&Make. Αυτό θα το ορίσουμε λοιπόν ως εξής :
Κάθε αιχμαλωσία (take) πρέπει να επιτρέπει μία νόμιμη κίνηση (make) του κομματιού που κόπηκε, από το τετράγωνο στο οποίο κόπηκε. Αν υπάρχουν περισσότερες από μία τέτοιες κινήσεις, αποφασίζει η επιτιθέμενη πλευρά πια θα γίνει. Αν δεν υπάρχουν επιτρεπτές κινήσεις για το make, το take δεν είναι νόμιμο. Το make μέρος της κίνησης, δεν επιτρέπεται να κόβει κομμάτι. Αν κοπεί μαύρο πιόνι στη 2η γραμμή ή λευκό στην 7η γραμμή, τότε αυτό μπορεί να προαχθεί σαν αποτέλεσμα του make μέρους της κίνησης. Αν βρεθεί πύργος στο αρχικό του τετράγωνο σαν αποτέλεσμα του make μέρους, έχει δικαίωμα για ροκέ, αρκεί να πληρούνται οι γνωστές προϋποθέσεις.

Υπάρχει μία μεγάλη διαφορά με τις Κίρκη και Αντί Κίρκη. Εκεί είδαμε ότι το κομμάτι που αναγεννάτε, απλά εμφανίζεται στο κατάλληλο τετράγωνο. Στο Anti Take&Make μπορεί να πάει στο αρχικό τετράγωνο της παρτίδας αν το αποφασίσει ο επιτιθέμενος, αλλά αυτό θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα κίνησης που μπορεί να γίνει πάνω στη σκακιέρα και όχι… τηλεμεταφοράς.

Τελευταία κάποιοι προβληματιστές αναφέρουν το Anti Take&Make σαν Circe Take&Make.

3
Στο παραπάνω διάγραμμα ισχύει το Anti Take&Make και παίζει ο Λευκός. Πέρα από τις γνωστές αθώες κινήσεις, τα κομμάτια του μπορούν να κόψουν στα d5 και g2. Αν για παράδειγμα ο πύργος κόψει τον ίππο, θα έχουμε 1.Rxd5 [+bSc7]. Όπως πάντα, μέσα στις αγκύλες θα δείξουμε που θα βρεθεί το κομμάτι που κόπηκε. Φυσικά, ο bS μπορεί να βρεθεί σε οποιοδήποτε από τα οκτώ τετράγωνα που μπορεί να παίξει ένας ίππος από το d5. Το που ακριβώς, θα το αποφασίσει ο Λευκός και αυτή του η απόφαση θα εξυπηρετεί και τους σκοπούς του προβλήματος (ορθόδοξο, βοηθητικό ή αντίστροφο). Πρέπει δηλαδή να είμαστε προσεκτικοί όταν συνθέτουμε, γιατί μπορεί να βρεθεί ανεπιθύμητη λύση, αν υπάρχει make κίνηση σε τετράγωνο και δεν έχουμε μετρήσει σωστά τη συνέχεια για αυτή την κίνηση. Ο αξιωματικός μπορεί να κόψει στο g2 και το bP θα βρεθεί στην 1η γραμμή. Πάλι ο Λευκός θα αποφασίσει σε τι κομμάτι θα προαχθεί, για παράδειγμα 1.Bxg2 [+bPg1=Q].

Ερώτηση : Το κομμάτι που κόπηκε, κάνει μία νόμιμη κίνηση του, μακριά από το τετράγωνο που στεκόταν. Μπορεί η επιτιθέμενη πλευρά να κάνει ματ και η τελευταία της κίνηση να είναι πάρσιμο αμυνόμενου πεσσού;

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ